Natychmiastowa pomoc przy ataku hakerskim

Zarządzanie incydentami cyberbezpieczeństwa z natychmiastową reakcją.

Dowiedz się więcej

Współcześnie, organizacje muszą się mierzyć z dynamicznie zmieniającym się środowiskiem zagrożeń cybernetycznych. Wymagają one ciągłego monitorowania, adaptacji i wdrażania zaawansowanych mechanizmów ochrony. Przy coraz większej złożoności systemów IT oraz bardziej zaawansowanych atakach, istotne staje się strategiczne podejście do zapewnienia bezpieczeństwa danych i infrastruktury, które często wymaga zewnętrznej pomocy. Co to jest outsourcing IT i jakie są jego cele?

Co to znaczy outsourcing

Outsourcing jest to strategia, w której organizacja deleguje pewne procesy, zadania i funkcje do zewnętrznych dostawców usług. Zwiększa to efektywność zarówno mniejszych jak i większych przedsiębiorstw. Według podstawowego podziału, istnieje kilka rodzajów outsourcingu:

  • Outsourcing zewnętrzny (kontraktowy) – polega na zleceniu wszystkich zadań niezależnemu podmiotowi gospodarczemu, który nie jest powiązany kapitałowo ze zleceniodawcą.
  • Outsourcing wewnętrzny (kapitałowy) – obejmuje wydzielenie w ramach przedsiębiorstwa określonego działu lub utworzenie nowej spółki zależnej, której celem jest realizacja wybranych usług, takich jak IT czy księgowość.

Outsourcing pozwala na większą elastyczność operacyjną i lepsze zarządzanie ryzykiem, jednak wiąże się także z wyzwaniami, takimi jak zależność od zewnętrznych podmiotów, konieczność kontroli jakości usług czy kwestie związane z bezpieczeństwem danych. Outsourcing wbrew obecnej modzie i temu, co mogłoby się wydawać nie jest rzeczą nową. Koncepcja ta pojawiła się w pierwszej połowie XX wieku, jednak swoją nazwę zyskała dopiero w 1979 roku i dotyczyło to sytuacji, w której brytyjski przemysł motoryzacyjny, zaczął zlecać projekty Niemcom.

Czym jest outsourcing w cyberbezpieczeństwie

Outsourcing cybersecurity to model współpracy, w którym organizacje powierzają wybrane lub wszystkie zadania związane z ochroną systemów IT, danych oraz infrastruktury cyfrowej zewnętrznym podmiotom. Firmy wybierają to rozwiązanie, aby skorzystać z eksperckiej wiedzy, nowoczesnych technologii i zaawansowanych narzędzi zabezpieczeń, jednocześnie redukując koszty związane z utrzymywaniem własnych zespołów ds. cyberbezpieczeństwa.

Zazwyczaj działania zawierające się w tego rodzaju współpracy opierają się na:

  • Monitorowaniu zagrożeń (sieci i urządzeń)
  • Testach penetracyjnych
  • Audytach i ocenie ryzyka
  • Reakcji na incydenty
  • Zarządzaniu zgodnością z politykami bezpieczeństwa
  • Doradztwu strategicznemu
  • Wdrażaniu rozwiązań zabezpieczeń infrastruktury
  • Szkoleniu personelu

Z uwagi na rosnącą liczbę cyberzagrożeń oraz niedobór specjalistów, outsourcing staje się coraz bardziej powszechny. Ponadto rozwój sztucznej inteligencji pozwala na automatyzację wielu procesów, co może stanowić przyszłościowe uzupełnienie outsourcingu w obszarze cyberbezpieczeństwa.

Jakie są korzyści outsourcingu

Outsourcing w cyberbezpieczeństwie przynosi wiele korzystnych rozwiązań dla firm, są to między innymi:

  • Oszczędność kosztów – utrzymanie wewnętrznego zespołu ds. cyberbezpieczeństwa wiąże się z wysokimi kosztami rekrutacji, szkoleń, wynagrodzeń oraz inwestycji w infrastrukturę. Outsourcing pozwala firmom korzystać z aktualnych, zaawansowanych technologii i specjalistycznej wiedzy bez konieczności ponoszenia tych wydatków w pełnym wymiarze, a koszty usług są dostosowane do rzeczywistych potrzeb organizacji.
  • Całodobowe wsparcie SOC – zewnętrzne centra operacji bezpieczeństwa monitorują zagrożenia 24/7, zapewniając natychmiastową reakcję na incydenty, co minimalizuje ryzyko strat wynikających z cyberataków. Własne SOC jest kosztowne w utrzymaniu i wymaga dużej liczby specjalistów pracujących w trybie zmianowym, dlatego outsourcing jest dla wielu firm bardziej opłacalnym i efektywnym rozwiązaniem.
  • Szybka reakcja na incydenty – zewnętrzni dostawcy oferują natychmiastowe wsparcie w przypadku cyberataków, pomagając w analizie zagrożeń, odzyskiwaniu danych oraz wdrażaniu skutecznych działań naprawczych.
  • Dostęp do zaawansowanych technologii – wykorzystywane są najnowsze narzędzia, w tym sztuczna inteligencja i automatyzacja, co pozwala na skuteczniejsze wykrywanie i neutralizowanie zagrożeń.
  • Wsparcie w zakresie zgodności z regulacjami – outsourcing pomaga firmom być na bieżąco, spełniać wymogi prawne i branżowe oferując audyty bezpieczeństwa oraz doradztwo w zakresie polityki ochrony danych.

Dlaczego firmy decydują się na outsourcing

Firmy decydują się na outsourcing IT z różnych powodów, które wynikają zarówno z rosnącej liczby zagrożeń, jak i trudności związanych z utrzymaniem wewnętrznych zespołów ekspertów. Jednym z głównych powodów jest niedobór wykwalifikowanych specjalistów w tej dziedzinie, co sprawia, że organizacje nie są w stanie zatrudnić odpowiedniej liczby profesjonalistów do zarządzania bezpieczeństwem IT. Kolejnym istotnym powodem pośrednio związanym z brakami kadrowymi na rynku są bardzo wysokie stawki wynagrodzeń specjalistów cyberbezpieczeństwa, na które wiele firm nie może sobie pozwolić. Outsourcing cybersecurity pozwala korzystać firmom z wiedzy i doświadczenia zewnętrznych ekspertów, którzy dysponują specjalistycznymi umiejętnościami i narzędziami, przy inwestowaniu znacznie niższych środków niż miałoby to miejsce w przypadku samodzielnego utrzymania infrastruktury zabezpieczeń i zespołu.

Outsourcing cyberbezpieczeństwa

W ASCO Cyber Security dostarczamy klientom kompleksowe rozwiązania ochrony IT. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu naszych ekspertów zyskaliśmy zaufanie wielu organizacji, które powierzyły nam bezpieczeństwo swojej infrastruktury cyfrowej. Chronimy sieci i urządzenia przed cyberzagrożeniami, monitorując ruch, wdrażając zapory i zabezpieczenia systemów przed atakami. Wspieramy użytkowników poprzez szkolenia security awarenessaudyty it, zwiększając ich świadomość w zakresie cyberbezpieczeństwa.